Saturday 12 May 2012

a játékokról

Sok elképzelésem nincs a játékelméletről. Valamennyit olvastam azért róla, kivonatosan, meg Neumanntól is olvastam kicsit. Tetszett a neve, aztán az is amiket feszeget. De ez csak bevezetés, mert a 'győzni és a veszíteni' emberi megközelítése motoszkált a fejemben. Ez lehet nem lesz érdekes, de akkor is. Ez motoszkált.

Az ugrott be először (nyilván mások erről könyveket írnak, de én csak a saját fejemmel tudok gondolkodni), hogy: 'Vannak emberek, akik nem veszik észre, hogy nyertek, így tovább játszanak, ezért menthetetlenül vesztésre vannak ítélve'. 

Az további megfontolás tárgya lehet, hogy éppen miért folytatják a játékot, legyen a játék bármi, amiben döntéseket kell hozni, kapcsolat, szerelem, hazárdjáték, annak méregetése, hogy mikor vessenek és arassanak... akármi. Folytathatják tudatlanságból, mert nem ismerik fel a győzelmet, vagy a saját határjaikat feszegetik feszülő erekkel és teli tüdővel. Vagy csak simán dacból, vagy elvakulva a győzelemtől és a telhetetlenségtől vezérelve hiszik, hogy most jön a lap, most minden sikerül, ez az én napom, vagy mittudomén. Mert nem ismerik fel, hogy ez itt az. Nyertem. Ennyi, ennek a játéknak ennél jobb vége nem lesz. Elértem a határt, az eseményhorizont szélére értem, ahonnan még van értelme integetni. Játszanak tovább, vagy csinálják, amit csinálnak. Erről csak hegymászós hasonlat jut eszembe. Hiába lenne még ereje újabb rekordra, hogy még 10, vagy 100 métert is tudna feljebb menni. A hegy nincs tovább. Ideje leülni, csodálni a pillanatot és elindulni. Nem az a lényeg hogy lefelé, hanem hogy újabb csúcsok irányába. (Most itt a kapcsolatban fejtegetett játéknál nem azt mondom, hogy vezessük be a többnejűséget, egy kapcsolatnak is vannak csúcsai. Több is akár. Érdemes végigmászni egyesével.)

Na most ezt inkább vissza sem olvasom. Remélem elég kusza. Én értettem, amikor írtam. Ellenben, mi lehet abban, hogy : 'Vannak emberek, akik megállnak egy részsikernél, pedig a győzelem kapujában vannak'.

Na azok most kishitűek? El fogják valaha érni amit elérhetnének? 

'Meditate on this, I will' - Master Yoda

Továbbá érdekel, hogy hogyan gondolkodott erről a kérdéskörről Bruce Lee. Már régóta érlelődik, hogy el kell olvasnom a Harcos Útját. Hát úgy legyen. Gondolom egy esős őszi hétköznapon. Mára elég a kuszaságból. Irány az ágy.

No comments:

Post a Comment